Persoonlijke doelen en vaardigheden

Doel- en vaardighedenlijst

Drie keer per jaar krijgen de leerlingen een portfolio mee naar huis, waarin u als ouder goed de ontwikkeling van uw zoon/dochter kunt volgen. Eén van die onderdelen is de doel- en vaardighedenlijst. De doelen en vaardigheden op deze lijst zijn verdeeld over de categorieën leren leren, leren denken en leren leven. De leerlingen geven daarbij zelf aan waar zij denken dat zij staan in hun ontwikkeling. Als leerkracht is dit voor ons een goede bron om samen met u en uw zoon/dochter te kijken naar de verdere ontwikkeling. Waar de aandachtspunten liggen en waar we in gegroeid zijn. 

De Leerkuil

Een van de middelen die we gebruiken om het leerproces inzichtelijk te maken voor de leerlingen is 'De Leerkuil'. Dit is een tool die het aangaan van een leerproces met uitdaging(en) duidelijk zichtbaar maakt. Op de poster worden de verschillende fases van leren weergegeven in een overzichtelijke metafoor.  

Bron: Platform Mindset

Mindset

Mindset staat voor de manier waarop kinderen over zichzelf denken en daarbij in het bijzonder over hun intelligentie en kwaliteiten. We kunnen hierbij onderscheid maken tussen een vaste mindset en een groeimindset. Kinderen met een vaste mindset hebben het gevoel dat hun kwaliteiten onveranderlijk zijn. Bij een vaste mindset doen kinderen geen dingen die lastig zijn (uitdagend) of ergens moeite voor. Het opnieuw aanleren van een groeimindset kost energie en tijd.  Het er weer vanuit gaan dat je altijd beter kunt worden in iets, zorgt er voor dat je uitdagingen aangaat. Dat fouten erbij horen  en dat je niet moet opgeven als iets tegenzit. Hierbij zullen wij als leerkrachten uw zoon/dochter begeleiden. Wilt u meer weten over mindset, kijk dan op www.platformmindset.nl